Vad är en första kapitel-analys? (1/2)

Första inlägget i en serie om skrivande och om hjälp som finns, om tips och trix, tankar och annat. Tänker att jag börjar med just första kapitel-analys för ofta kan det vara skönt att få respons på sitt första kapitel.


Det är nog i och för sig väldigt vanligt att just det som kommer bli det första kapitlet i ens bok, inte är det man skriver först. Så när du söker hjälp med ditt manus har du kanske skrivit en hel del redan. Det finns många olika sätt.


Om du har skrivit ett första kapitel på ditt manus, och är osäker på om det funkar, eller om du har en massa frågor du vill få hjälp med innan du går vidare, kanske för att veta hur och/eller du ska skriva vidare, då kan en första kapitel-analys vara till stor hjälp.


Ofta kan första kapitlet vara avgörande. Själv när jag läser en bok så behöver det finnas något där i början som gör att jag vill läsa vidare. Det kan vara en spännande karaktär som gör mig nyfiken, mysig miljöbeskrivning, eller en händelse som gör att jag vill veta mer. Hur slutar kapitlet? Finns det en något som öppnar upp för att jag direkt vill vända sida?


Många säger också att första meningen är superviktig. Jag själv öppnar alltid boken i affären och läser de första raderna. Det måste finnas något där! För mig är det nästan alltid språket jag fastnar för. Helst lite finurligt, poetiskt, eller med humor. Men något speciellt. En egen stil. I boken jag läste senast är de första meningarna: "Det finns en rörelse som görs med händerna, för att döda getingar. En snabb rullning, diagonal, skyddar handflatorna mot gadden. Korrekt utförd krossar den vingarna, utan att man blir stucken. Men om man misslyckas och sticker sig, dör djuret ändå. Det faller till marken och krossas under hälen." (Gå förlorad, av Agnes Lidbeck) Jag blir nyfiken. Jag vet att boken inte handlar om getingar, för då hade denna inledning inte varit så originell, så raderna väcker något. Så första meningen ska man vara noga med.


Man ska nog också akta sig för klyschiga bokbörjor. "Hon vaknade med ett ryck" osv. Här får du i stället exempel på tre fantastiska bokbörjor. Alla sätter de anslag på olika sätt. Genom inledningen kan du etablera dina karaktärer, gestalta miljö, eller göra läsaren nyfiken på en viss händelse som kommer ske.


Bra inledning 1 - miljöbeskrivning

"En tövädersdag i slutet av november, vid niotiden på morgonen, kom tåget från Warszawa med full fart ångande in mot Petersburg. Det var så disigt och gråmulet att dagsljuset hade svårt att tränga igenom; det var svårt att urskilja någonting från kupéfönstren ens på tio stegs avstånd vare sig åt höger eller åt vänster." (Idioten av Dostojevski).


Jag är direkt där i tåget, känner kylan och dimman och hör ljuden. Lite taskigt att jämföra sig med Dostojevski. Men ändå! Han lyckas både ge miljöbeskrivning, och man undrar vem som är med på det där tåget och vad människan ska göra i Petersburg och vad som fick honom/henne att resa från Warszawa, utan att nämna någon person.


Bra inledning 2 - händelse och karaktär

"Pjäsen - till vilken Briony hade utformat affischerna, programmen och biljetterna, byggt biljettkassan av en vikskärm lagd på sidan, och klätt in insamlingsbössan i rött kräppapper - var skriven av henne under en tvådagars storm av författande som fick henne att gå miste om en frukost och en lunch." (Försoning av Ian Mc Ewan). Lysande.


Här kommer det hända något. En pjäs. Det är nog inte någon större tillställning med tanke på de enkla omständigheterna, och att den skrevs under två dagar. Och vem är Briony? Mycket som händer på bara en enda mening.


Bra inledning 3 - dialog

"We should start back", Gared urged as the woods began to grow dark around them. "The wildlings are dead."

"Do the dead frighten you?" Ser Waymar Royce asked with just the hint of a smile. ("A Game of Thrones av George R.R. Martin)


Jag blir i alla fall väldigt nyfiken. Skogen, mörkret, wildlings. Att den andra personen säger just det han säger med ett leende. Varför leende? De ska ge sig tillbaka, till vad? Var är de nu? Och varför? Mycket blir sagt i den här dialogen. Återkommer till Game of Thrones vad gäller om just dialog och karaktärsbygge när jag skriver mer om dialoger och karaktärer längre fram i höst.


Sammanfattning

Så, i en första kapitel-analys tittar jag på om kapitlet väcker nyfikenhet, och på vilket sätt. Hur presenteras karaktärerna, händelser, dialoger och språk.


Du får en sammanfattning på mellan 1 och 2 sidor och förslag på hur du kan gå vidare.


Nästa söndag ger jag exempel på hur en första kapitel-analys kan se ut, vilka problem som kan finnas och vilka förslag på ändringar du kan få, eller vilka frågor som din text kanske kan behöva svara på.


Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till mig!

Senaste inlägg

Visa alla

Jag går genom olika delar som är av betydelse i ett första kapitel: öppningen, berättarrösten, karaktärerna och första konflikten. Du får också en sammanfattning. Jag tittar däremot inte på saker som