Vad är ett lektörsutlåtande? (2/3)
I söndags skrev jag alltså om att ta hjälp av en lektör verkligen är att rekommendera. Du kan anlita en lektör när som helst under skrivprojektet, när du skrivit klart ditt manus, låtit det vila och redigerat det så mycket så att det känns som att du inte kommer längre, då kan det vara dags att anlita en lektör. Eller när du skrivit femtio eller hundra sidor och inte kommer vidare. En lektör läser ditt manus på ett nytt sätt, och tittar på olika saker beroende på vad du och lektören anser att manuset behöver.
Idag berättar jag lite mer om de första fem av de olika delarna som kan ingå:
inledning, story & konstruktion, tempo, dramaturgi och vändpunkter, språk och berättarröster, karaktärer
inledning
Jepp, exakt som det står, det handlar alltså om manusets inledning. Anslag och om man som läsare vill fortsätta läsa! Mycket viktigt alltså. Det är bra om det händer något som hugger tag i läsaren redan på de första sidorna. Det behöver inte vara genom en drastisk händelse, utan kan också vara en plantering om något som kommer hända senare. Det kan vara ett möte mellan två karaktärer där det egentligen inte händer så mycket, men läsaren förstår att här finns något som kommer att få betydelse för berättelsen.
story & konstruktion
att bygga en roman handlar om planteringar, struktur, drivet i historien, om grundhistorian finns, eventuella tidshopp... en massa delar alltså. Detta får du feedback på vad gäller just story och konstruktion.
Tips på bra bok om detta: Story Engineering, (Writers Digest Books 2011),av Larry Brooks. På sid 146—, delar han in en story i fyra delar. De mest framgångsrika böcker, filmer och tv-serier följer detta upplägg.
tempo, dramaturgi och vändpunkter
denna del flyter lite in och över i delen innan, om story och konstruktion. Kanske har du hört talas om valen som den dramaturgiska kurvan?
Det är viktigt att varje kapitel, varje scen, varje stycke, till och med varje mening - har ett syfte att driva berättelsen framåt. Detta behöver inte betyda att det måste hända något, utan det kan lika väl vara något en karaktärer säger, eller en dialog, att just den dialogen har ett syfte. Kanske går det att stryka vissa passager som inte har något syfte?
Språk (inte att förväxla med korrektur) och berättarröster
här kommer jag in på perspektiv, närvaro till karaktärer, inte byte perspektiv mitt i en scen, undvika för många adverb och adjektiv, upprepningar, småord, inte vara övertydlig...
En annan viktig del här är gestaltning. Det slitna (men jäkligt viktiga) show - don't tell. Läsaren vill tänka själv. Att till exempel visa en känsla istället för att skriva ut den:
"Hans röst gjorde att hon kände sig instängd. Hon blev påmind om känslan av att inte styra själv. Att vara styrd av någon annan och inte ha kontroll"
Karaktärer
oj vad det är roligt med karaktärer. Etableras det en tydlig drivkraft hos huvudkaraktären? Läsaren behöver känna vad karaktärer vill eller önskar, att karaktären har ett mål. När jag nu skriver uppföljaren till Zinfandelsommar kommenterade min lektör att man inte riktigt fick känslan av att min huvudkaraktär Andrea ville något, eller läsaren inte riktigt förstod vilket som var hennes mål.
Jag fick tipset att klargöra hennes agenda, och bygga upp dramatiska konflikter utifrån den, och sedan lösa dessa konflikter med huvudkaraktärens mål som berättelsens mål.
Det finns så mycket att säga om karaktärsbygge att det får ett eget blogginlägg. Det läser du här!
Vad kostar ett lektörsutlåtande?
Priset beror på hur långt manuset är. Många lektörer tar en startavgift och utöver det betalt per ord. Här läser du mer om mina priser.
På söndag skriver jag om:
Miljöskildring
Sammanfattning
Kommentarer i manu
Förslag på handlingsplan
Tips på läsning
Läs mer om detta här!
Är du intresserad av att få lektörsutlåtande på din text beställer du det här! Självklart är du välkommen att höra av dig även om du inte vet ifall det är något för dig. Jag förstår att man har många frågor.
Comments