top of page

Vad är första kapitel-analys? (2/2)

Uppdaterat: 20 okt. 2022



Jag går genom olika delar som är av betydelse i ett första kapitel: öppningen, berättarrösten, karaktärerna och första konflikten. Du får också en sammanfattning. Jag tittar däremot inte på saker som språkliga upprepningar, perspektiv, tempus, story, sådant som man kommer in på i ett fullt lektörsutlåtande. Jag bifogar också ditt första kapitel med mina kommentarer. Tanken med dessa är att de kan fungera förklarande och/eller kompletterande till analysen. Här kan också finnas frågor som jag ställt mig under läsningen.


Öppning

Finns det ett underliggande sug som får läsaren att undra hur ska det gå? Finns det frågor eller problem som läsaren vill få reda på svaren till?


Det är bra om det händer något som hugger tag i läsaren redan på de första sidorna. Det behöver inte vara genom en drastisk händelse, utan kan också vara en plantering om något som kommer hända senare. Det kan vara ett möte mellan två karaktärer där det egentligen inte händer så mycket, men läsaren förstår att här finns något som kommer att få betydelse för berättelsen.


Du kan också få tips om att testa nya vinklar. I ett utlåtande skrev jag till exempel "Testa och se om Hanna blir skjuten direkt i första meningen, istället för i mitten av kapitlet."


Som jag skrev i förra inlägget om första kapitel-analys så finns det flera olika sätt att skriva öppningen. Genom miljöbeskrivning, att förmedla en plats, en känsla, där du placerar din karaktär, en resa, något som väcker frågor. Genom en intressant dialog, som språkligt gestaltar de olika karaktärernas betydelse för din berättelse, kanske genom plantering av något som gör en nyfiken. Vem är Adrian, varför går han runt med en morakniv i fickan och varför har huvudpersonen bestämt träff med honom på Coop klockan sju på morgonen dagen därpå (till exempel)? Eller genom just själva karaktären, eller karaktärerna. I första kapitlet av romanen Manhattan Beach (Jennifer Egan, 2017), får vi träffa huvudkaraktären Anna Kerrigan som elvaåring när hon följer med sin pappa på ett affärsmöte hem till gangstern Dexter Styles. Allt med mötet är konstigt, hon är inte van att se sin pappa nervös. Hon möts av en helt annan värld än den hon är van vid. Styles dotter visar sin barnkammare, "ett rum endast avsett för lek", med massor av leksaker, dockor, gunghäst och en elektrisk tågbana.


I första kapitlet lyckas författaren etablera huvudkaraktären, klasskillnaden mellan henne och familjen Styles, hon samlar kuponger från pappans cigarettpaket, men de räcker sällan till någon leksak, hon önskade att hon kunde köpa darttavlan, men tänk om pilarna träffade Lydia, vem är Lydia undrar man som läsare, och så det konstiga mötet i det fina huset på Manhattan Beach. Läs vad jag tyckte om boken här.


Huvudkarakären

Etableras det en tydlig drivkraft hos huvudkaraktären? Läsaren behöver känna vad karaktärer vill eller önskar, att karaktären har ett mål. När jag nu skriver uppföljaren till Zinfandelsommar kommenterade min lektör att man inte riktigt fick känslan av att min huvudkaraktär Andrea ville något, eller läsaren inte riktigt förstod vilket som var hennes mål.


Jag fick tipset att klargöra hennes agenda, och bygga upp dramatiska konflikter utifrån den, och sedan lösa dessa konflikter med huvudkaraktärens mål som berättelsens mål. Kanske inte allt detta i första kapitlet, men tidigt klargöra hennes agenda.



Första delen om Första Kapitel-analys läser du här. Har du frågor får du jättegärna maila mig på pernilla@cpublishing.se. Stort lycka till med ditt skrivande!



bottom of page