top of page

Boktips! 5 nya pocketböcker i september

Kommer flera nya mysiga pocketböcker nu i september. De här vill jag läsa:




Mélanie växer upp med realityserien Loft Story, och upphör aldrig att drömma om att bli känd. Själv får hon några minuter i rampljuset i en liknande serie, vilket slutar i ett magplask när hon röstas ut. Nu är hon gift tvåbarnsmamma i förorten.

Hon startar en Youtubekanal om familjen och barnen, där hon delar med sig av vardagslivet. Snart har hon miljontals följare som gillar och kommenterar, och kan göra allt fler kommersiella samarbeten. Barnen blir kända och försörjer familjen.

En dag försvinner hennes sexåriga dotter Kimmy när hon leker kurragömma. Har hon blivit kidnappad? Hur högt har priset blivit för familjen?

Delphine de Vigan lyfter skickligt frågan om hur långt vi är beredda att gå, och vilka vi är beredda att offra, för att nå våra drömmar. Hon har aldrig skyggat för svåra ämnen och här tar hon sig an ett av våra mest aktuella.


Délphine de Vigan är en av Frankrikes stora författare, två av hennes böcker har filmatiserats av Roman Polanski, en av dem är "Baserad på en sann historia". Boken är mycket bra, precis som flera av hennes böcker. Läs mer om henne på förlagets hemsida, Sekwa.





1901 uppdagades det att ordet deja saknades i Oxfords engelska ordbok. Det här är berättelsen om flickan som stal det.

Esme växer upp i ordens magiska värld. Moderlös och obotligt nyfiken tillbringar hon sin barndom i Skriptoriet, ett trädgårdsskjul där hennes far och en skara hängivna lexikografer samlar ord till Oxfords allra första ordbok.

Esme får varken synas eller höras och gömmer sig därför under sorteringsbordet. En dag singlar en papperslapp med ordet deja ned. Det är det första av många ord som Esme sparar. De kommande åren fortsätter hon samla på lappar som männen i Skriptoriet slarvar bort, kastar eller glömmer. Dessa ord blir hennes främsta redskap för att förstå sin omvärld.

Med tiden inser Esme att en del uttryck värderas högre än andra – och att ord och betydelser med kopplingar till kvinnors liv ofta förbises. I hemlighet börjar hon arbetet med att sammanställa en egen ordbok: De förlorade ordens bok.

Pip Williams debutroman utspelar sig under en tid då kvinnorörelser var på frammarsch och ett världskrig i antågande. Det är en underbar, poetisk och tankeväckande hyllning till ord och språkets förmåga att forma vår värld.


En bok om ord! Varför skulle man inte vilja läsa den, tänker jag.





En gång levde Lilian Oxenborn ett liv i sus och dus. Exotiska resor, överdådiga middagar och en garderob bestående av drömkreationer från de stora modehusen. Nu är Lilian sedan länge pensionerad och förutom besöken på gymmet och engagemanget i kvällskursen för nyanlända händer det inte så mycket.

Men så stöter hon på chefredaktören Vera Claesson och plötsligt tar vardagen fart. Vera, som tampas med besparingar, rationaliseringar och odrägliga konsulter på tidningsredaktionen, vägrar bli överkörd och behöver all hjälp hon kan få. Hon finner i Lilian en osannolik vapendragare och snart har hon även den uppsagda vd-sekreteraren Sally på sin sida. Olikheter och generationsklyftor till trots enas den oväntade trion i kampen för tidningens framtid.




Tv-reportern Sophia har satsat allt på karriären. När tjänsten som utrikeskorrespondent i Kairo blir vakant vet hon att jobbet är hennes. Nyskild och fast besluten om att lämna gråa Stockholm bakom sig hyr hon ut sin lägenhet innan hon ens är säker på att hon fått arbetet.


Inför drygt en miljon tittare i direktsänd tv tvingas hon hantera beskedet att drömjobbet gått till en kollega. Strax därefter dör Sophias älskade mormor och det visar sig att hon lämnat efter sig en förfallen bar i Paris. Motvilligt åker Sophia dit för att snabbt sälja baren.


På plats möter hon en rad personer som tvingar henne att ifrågasätta sina livsval och drömmar. Vad vill hon egentligen med sitt liv och för vems skull? Den gamle mannen Louis, som sköter om baren, beter sig märkligt och tycks veta mer om mormoderns förflutna än han erkänner. Och den strikta advokaten Tristan, som ska hjälpa Sophia att sälja baren, är han bara arrogant och dryg eller döljer sig något mer under ytan?




Andrea har gjort slut med Lars-Leo och sagt upp sig från sitt jobb som bibliotekarie. Hennes hemlighet är avslöjad och sonen Frans har stuckit för att leta efter den han tror är hans pappa. Andrea bryter ihop, tar bilen och kör. När hon står i köket i Schweiz, hemma hos mannen hon varit hopplöst förälskad i under tjugo år, upptäcker hon att han är tråkig, inte alls den hon drömt om. Dessutom är hon gravid med Lars-Leo, som hon stött bort för det blev alldeles för mycket känslor, för snabbt. Nu säger han att han älskar henne och vill att de ska bila till Valpolicella.

Merde! Andrea måste berätta sanningen för Frans, men vad händer om han vill ha kontakt med sin pappa? Mannen Andrea flydde från som gravid nittonåring. Och hur ska Andrea våga lita på Lars-Leo? Är det nu hon ska söka till flygledarutbildningen? Andrea gör som vanligt när hon är osäker. Hon tänker tillbaka, ältar skammen hon burit på i tjugo år. Sen gör hon listor, skriver dagbok och sorterar kryddor i bokstavsordning.

Valpolicellavår är en varm relationsroman om ambivalens, skam och att våga, en fristående fortsättning på Zinfandelsommar (2021).

bottom of page