top of page


I söndags skrev jag alltså om att ta hjälp av en lektör verkligen är att rekommendera. Du kan anlita en lektör när som helst under skrivprojektet, när du skrivit klart ditt manus, låtit det vila och redigerat det så mycket så att det känns som att du inte kommer längre, då kan det vara dags att anlita en lektör. Eller när du skrivit femtio eller hundra sidor och inte kommer vidare. En lektör läser ditt manus på ett nytt sätt, och tittar på olika saker beroende på vad du och lektören anser att manuset behöver.


Idag berättar jag lite mer om de första fem av de olika delarna som kan ingå:

inledning, story & konstruktion, tempo, dramaturgi och vändpunkter, språk och berättarröster, karaktärer

inledning

Jepp, exakt som det står, det handlar alltså om manusets inledning. Anslag och om man som läsare vill fortsätta läsa! Mycket viktigt alltså. Det är bra om det händer något som hugger tag i läsaren redan på de första sidorna. Det behöver inte vara genom en drastisk händelse, utan kan också vara en plantering om något som kommer hända senare. Det kan vara ett möte mellan två karaktärer där det egentligen inte händer så mycket, men läsaren förstår att här finns något som kommer att få betydelse för berättelsen.


Du kan läsa mycket mer om detta här och här, där jag skriver om Första kapitel-analys.


story & konstruktion

att bygga en roman handlar om planteringar, struktur, drivet i historien, om grundhistorian finns, eventuella tidshopp... en massa delar alltså. Detta får du feedback på vad gäller just story och konstruktion.

Tips på bra bok om detta: Story Engineering, (Writers Digest Books 2011),av Larry Brooks. På sid 146—, delar han in en story i fyra delar. De mest framgångsrika böcker, filmer och tv-serier följer detta upplägg.


tempo, dramaturgi och vändpunkter

denna del flyter lite in och över i delen innan, om story och konstruktion. Kanske har du hört talas om valen som den dramaturgiska kurvan?

Det är viktigt att varje kapitel, varje scen, varje stycke, till och med varje mening - har ett syfte att driva berättelsen framåt. Detta behöver inte betyda att det måste hända något, utan det kan lika väl vara något en karaktärer säger, eller en dialog, att just den dialogen har ett syfte. Kanske går det att stryka vissa passager som inte har något syfte?


Språk (inte att förväxla med korrektur) och berättarröster

här kommer jag in på perspektiv, närvaro till karaktärer, inte byte perspektiv mitt i en scen, undvika för många adverb och adjektiv, upprepningar, småord, inte vara övertydlig...

En annan viktig del här är gestaltning. Det slitna (men jäkligt viktiga) show - don't tell. Läsaren vill tänka själv. Att till exempel visa en känsla istället för att skriva ut den:

"Hans röst gjorde att hon kände sig instängd. Hon blev påmind om känslan av att inte styra själv. Att vara styrd av någon annan och inte ha kontroll"


Karaktärer

oj vad det är roligt med karaktärer. Etableras det en tydlig drivkraft hos huvudkaraktären? Läsaren behöver känna vad karaktärer vill eller önskar, att karaktären har ett mål. När jag nu skriver uppföljaren till Zinfandelsommar kommenterade min lektör att man inte riktigt fick känslan av att min huvudkaraktär Andrea ville något, eller läsaren inte riktigt förstod vilket som var hennes mål.


Jag fick tipset att klargöra hennes agenda, och bygga upp dramatiska konflikter utifrån den, och sedan lösa dessa konflikter med huvudkaraktärens mål som berättelsens mål.


Det finns så mycket att säga om karaktärsbygge att det får ett eget blogginlägg. Det läser du här!


Vad kostar ett lektörsutlåtande?


Priset beror på hur långt manuset är. Många lektörer tar en startavgift och utöver det betalt per ord. Här läser du mer om mina priser.


På söndag skriver jag om:

Miljöskildring

Sammanfattning

Kommentarer i manu

Förslag på handlingsplan

Tips på läsning


Läs mer om detta här!


Är du intresserad av att få lektörsutlåtande på din text beställer du det här! Självklart är du välkommen att höra av dig även om du inte vet ifall det är något för dig. Jag förstår att man har många frågor.



Men först grattis till årets nobelpris i litteratur, Annie Ernaux! Jag har läst några av hennes böcker, tyckte mycket om Kvinnan, Min far (som heter La place i original), Skammen, och även En flickas memoarer som jag tror är den senaste som kom på svenska. Tips tips om du inte läst henne.


Nu till oktobernyheter:


Celeste Ng - Våra förlorade hjärtan


Tolvåriga Bird Gardner har inte sett sin mamma på över tre år. Margaret försvann efter att hennes dikter använts i protesterna mot de stränga lagar som införts för att värna ”amerikansk kultur” och återinföra fred och välstånd efter den så kallade Krisen. Men en dag får Bird ett brev med en kryptisk teckning i. Han inser att hans mamma försöker kontakta honom. Och han bestämmer sig för att hitta henne.


Boken finns här, här och här.


Jessie Burton - Lyckans hus


Thea Brandt fyller arton och är redo att välkomna vuxenåldern. På teatern väntar hennes livs kärlek, Walter, men hemma i huset på Herengracht har vintern lagt sig - hennes pappa Otto och moster Nella grälar oavbrutet, och familjen Brandt tvingas sälja sina möbler för att ha råd med mat. På Theas födelsedag - samma dag som hennes mamma dog - börjar det förflutnas hemligheter svämma över till nuet.

Nella hyser en desperat önskan att rädda familjen och hålla skenet uppe, att hitta en make till Thea som kan garantera hennes framtid. När de mottar en inbjudan till Amsterdams mest exklusiva bal blir hon förtjust - kanske kan deras lycka nu äntligen vända.

Balen sätter mycket riktigt saker i rörelse: nya personer träder in i deras liv, och lovar nya framtider. Men deras öden är fortfarande oklara, och när Nella får en underlig, stickande känsla i nacken undrar hon om miniatyrmakaren har återvänt.


Boken finns här, här och här.


Linn Ullmann - Flicka 1983


"Genom att skriva berättelsen så sannfärdigt jag kan, försöker jag samla dem i en kropp - kvinnan från 2021 och flickan från 1983. Jag vet inte om det är möjligt."


Paris 1983. Hon är 16 år och har gått vilse i vinternatten, på en lapp har hon adressen till den trettio år äldre fotografen. Nästan fyrtio år senare, medan hennes liv och världen krackelerar, försöker den vuxna kvinnan förstå flickan som en gång var hon själv. "Flicka, 1983" är en genreöverskridande resa genom minnena, en naken och stundtals brutal berättelse om makt och maktlöshet, lust och skam, skönhet och glömska.


Boken finns här, här och här.


Vigdis Hjort - Om bara


Dramatikern och småbarnsmamman Ida Heier har mött sitt livs kärlek. Hon har förstått att något ska hända: man kan veta att man kan älska långt innan man möter den man ska älska, tänker hon. Föremålet för hennes passion är den tio år äldre professorn Arnold Busk, också han gift med barn. Han är otillgänglig, men Idas längtan efter honom blir bara starkare.


Efter flera års plågad väntan kommer äntligen den dag då han ger upp sitt gamla liv för henne. Hon har redan skilt sig. Nu ska de få varandra. Eller?


Idas och Arnolds dans kring varandra är turbulent och gränslös och den blir allt mörkare. Vad är det för besatthet som driver Ida Heier - och när slår en sådan kärlek över i galenskap?


Boken finns här, här och här.


Pip Williams - De förlorade ordens bok


1901 uppdagades det att ordet deja saknades i Oxfords engelska ordbok. Det här är berättelsen om flickan som stal det.

Esme växer upp i ordens magiska värld. Moderlös och obotligt nyfiken tillbringar hon sin barndom i Skriptoriet, ett trädgårdsskjul där hennes far och en skara hängivna lexikografer samlar ord till Oxfords allra första ordbok.

Esme får varken synas eller höras och gömmer sig därför under sorteringsbordet. En dag singlar en papperslapp med ordet deja ned. Det är det första av många ord som Esme sparar. De kommande åren fortsätter hon samla på lappar som männen i Skriptoriet slarvar bort, kastar eller glömmer. Dessa ord blir hennes främsta redskap för att förstå sin omvärld.

Med tiden inser Esme att en del uttryck värderas högre än andra – och att ord och betydelser med kopplingar till kvinnors liv ofta förbises. I hemlighet börjar hon arbetet med att sammanställa en egen ordbok: De förlorade ordens bok.


Boken finns här, här och här.


Tidigare månadsboktips hittar du här:


2022


2021






Att ta hjälp av en lektör är verkligen att rekommendera. Du kan anlita en lektör när som helst under skrivprojektet, när du skrivit klart ditt manus, låtit det vila och redigerat det så mycket så att det känns som att du inte kommer längre, då kan det vara dags att anlita en lektör. Eller när du skrivit femtio eller hundra sidor och inte kommer vidare. En lektör läser ditt manus på ett nytt sätt, och tittar på olika saker beroende på vad du och lektören anser att manuset behöver.







Exempel på de punkter en lektör kan titta på är:


  • inledning

  • story & konstruktion

  • tempo, dramaturgi och vändpunkter

  • språk (inte att förväxla med korrektur) och berättarröster

  • karaktärer

  • miljöskildring

  • sammanfattning

  • löpande kommentarer i manus

  • förslag på handlingsplan

  • tips på läsning


Oftast tas inte alla punkter upp, utan det är mycket beroende på vad texten behöver, och vad du som författare upplever är det största "problemet".


Många lektörer erbjuder sig att svara på frågor om utlåtandet, inom en viss tid efter att du som författare har fått utlåtandet. Det kan vara många frågor som dyker upp, nya infallsvinklar och idéer!


Vad kostar ett lektörsutlåtande?


Priset beror på hur långt manuset är. Många lektörer tar en startavgift och utöver det betalt per ord. Här läser du mer om mina priser.


I del 2 och 3 som handlar om lektörsutlåtande berättar jag mer om de olika punkterna jag som lektör kan hjälpa dig med.


Del 2 handlar om:

Inledning

story & konstruktion

Tempo, dramaturgi och vändpunkter

Språk och berättarröster

Karaktärer



Del 3 handlar om:

Miljöskildring

Sammanfattning

Kommentarer i manu

Förslag på handlingsplan

Tips på läsning



Är du intresserad av att få lektörsutlåtande på din text beställer du det här! Självklart är du välkommen att höra av dig även om du inte vet ifall det är något för dig. Jag förstår att man har många frågor.


bottom of page